Avondklok, rijbewijs en auto! - Reisverslag uit Amman, Jordanië van jessieinjordanie - WaarBenJij.nu Avondklok, rijbewijs en auto! - Reisverslag uit Amman, Jordanië van jessieinjordanie - WaarBenJij.nu

Avondklok, rijbewijs en auto!

Blijf op de hoogte en volg

03 Maart 2021 | Jordanië, Amman

In de afgelopen drie weken zijn er weer veel dingen gebeurd en veranderd. Waar ik de vorig keer nog vertelde over dat het 30 graden was, en dat het zo moeilijk voor te stellen was dat het in Nederland een gevoelstemperatuur van -15 was, werd Jordanië ook al gauw bedolven onder een mooi pak sneeuw. Het begon woensdagavond te sneeuwen, donderdag had iedereen een vrije dag gekregen omdat het verkeer hier zo ontregeld zou zijn omdat men hier echt niet is voorbereid op hevige sneeuw. Nou wisselde het heel erg in hoe dik het pak sneeuw was dat viel. In sommige delen van de stad lag niks, en in andere delen lag zeker een centimeter of 30. Iedereen was woensdagavond en donderdag overdag buiten om van de sneeuwpret te genieten. Vrijdag begon het te regenen en al gauw was de sneeuw weer verdwenen en konden we bijna weer in t-shirt buiten lopen.
Het examen op school is ook goed verlopen. Ik heb de eerste toets gehaald en was zo trots als een pauw. We zijn nu alweer bijna op de helft van het tweede boek en als dit boek uit is dan ben ik beginner-af. Dan mag ik door naar het volgende level. Het is echt fantastisch om te zien en merken dat het echt vooruit gaat. Zo was ik vorige week in een winkel en die jongen sprak alleen maar Arabisch, ik moest aan hem uitleggen wat ik wou kopen en dit lukte! Als een klein kind zo blij liep ik met een grote glimlach op mijn gezicht te winkel uit.
Een van de andere hoogtepunten kwam een week later, toen mocht ik weer terug naar Ma’an om af te rijden. Het was een heel gedoe om hier te komen want ik had er niet zoveel behoefte aan om weer in Umm Sayhoun bij de bedoeïenen te slapen, en als ik zondagochtend de bus zou nemen zou ik te laat komen. Het was dus beter om een auto te huren en hiermee naar het rijexamen te rijden. Zaterdagavond moest er nog een auto worden gezocht en gelukkig lukte dit. Vraag me niet wat voor auto het was en hoe het geregeld was, want daar valt veel over te zeggen. Zo had de auto bijvoorbeeld geen kentekenbewijs dus als ik gestopt zou worden onderweg door de politie dan moest ik ze maar doorverwijzen naar het verhuurbedrijf. Met horten en stoten ging de auto vooruit. De toerenteller bleef op 0 staan en zo had de auto meer gebreken. Zondagochtend om 7.00u in de auto richting Ma’an. Hier eenmaal aangekomen was het eerst wachten op de rijinstructeur die ik de vorige keer ook had gezien. Daarnaast was zijn broer, die in een ander dorp woont maar ik ook ken, er ook. Beide vroegen ze of ik niet nog een stukje mee wou rijden om te oefenen. Hier heb ik vriendelijk voor bedankt. Ik was tenslotte met de auto vanuit Amman komen rijden dus mijn enige missie was dat rijbewijs. Al gauw zat ik met beide instructeurs in de auto en een van hen vertelde me dat hij zo graag vrienden wou maken. Ik vertelde hem dat ik zo graag mijn rijbewijs wou vandaag en beiden vertelden me dat ik dit keer met rijbewijs terug zou gaan naar Amman. Dit was al besloten voordat ik überhaupt in de auto zat om af te rijden. Ze stapten uit toen de beide politieagenten klaar waren voor mijn examen. Ze deden even een goed woordje voor me en we hadden de meeste pret in de auto. Zij gebrekkig Engels, ik gebrekkig Arabisch. De agent greep zo vaak in door me elke keer te stoppen en ik was even bang dat ik niet aan hun eisen voldeed maar al gauw mocht ik uitstappen en mijn rijbewijs aan gaan vragen. Mooi! Dit papiertje was ook weer binnen en we konden op naar de volgende bestemming! Het vinden van een auto. Dit was ook een prachtige zoektocht. Allereerst veel op de marktplaats van hier gekeken om te zien wat er allemaal beschikbaar is en de wensen een beetje op te stellen. In de week die volgde hebben we vooral veel spelletjes gedaan. Inmiddels ben ik ook in het bezit van backgammon en dat is me toch ook leuk om te doen. Een waterpijpje, veel lachen en spelletjes doen. Dat zijn toch wel de meest favoriete avonden. Zaterdag zijn we met zijn drieën naar een plaatsje toe gereden waar de geïmporteerde auto’s binnen komen. Het meest onverstandige was dat mensen mij zagen want zodra men een buitenlander ziet die een auto wil kopen, gaat de prijs ook omhoog. Na verschillende zaken te hebben gehad werd het tijd om hulp in te schakelen. Via via was er iemand die daar werkte en die bij degene die met mij mee waren bekend was. Hij had net een nieuwe auto binnen gekregen uit Saudi-Arabië. Dit zijn goeie auto’s schijnt, omdat de wegen daar niet al te veel gaten bevatten in vergelijking met Jordanië. De auto was helemaal mooi, alleen van binnen kon hij wel een flinke poetsbeurt gebruiken. De nagels lagen onder de bestuurdersstoel en het was gewoon vies. Helaas was het zaterdagmiddag en aangezien dat de soort van Nederlandse zondag is, was er niemand meer aan het werk om ons verder te kunnen helpen. Wel kon de auto nog even snel gekeurd worden en iedereen was verbaast over in wat voor conditie de auto was. Zondagochtend weer terug naar deze plaats toe, wat overigens 40minuten rijden is, om de auto op te halen. Het kenteken van de auto is ook echt prachtig. Je schijnt de kentekenplaten nog voor grof geld te kunnen verkopen als je een mooi nummer hebt dus wie weet ;). Maandag bestond vooral uit rondjes rijden en de stad zelf in de auto te verkennen. Vier maanden zonder auto klinkt niet als iets dramatisch, maar als het openbaar vervoer slecht is, je alleen op taxi’s aangewezen ben, je ’s avonds beter niet alleen over straat kunt en je in Nederland gewend bent om altijd een auto tot je beschikking te hebben dan is het echt wel een verademing om nu weer deze vrijheid te ervaren. Helemaal gelukkig!
Wat betreft corona, gaat het hier ook niet echt fantastisch momenteel. Waar de lockdown de vorige keer nog was afgeschaft, hebben we deze inmiddels weer terug. De avondklok is vervroegd naar 22.00u in plaats van middernacht en van donderdagavond tot en met zaterdagochtend mag niemand de straat op. Het was zo fijn, maar helaas. Hopen dat het overal op de wereld gauw een beetje kalmeert en de dingen toch anders worden. De school is inmiddels ook weer online. We mogen niet meer naar het gebouw toe komen omdat dit niet open is voor studenten. Helaas!
Qua werk wil het nog niet echt vlotten, de banen liggen hier echt niet voor het oprapen. In Nederland nog wel een sollicitatie gehad voor werk wat ik online zou kunnen doen echter mogen de bestanden niet naar het buitenland worden verstuurd dus dit hield ook op. Mocht iemand de gouden tip hebben, ik hou me aanbevolen!
Goed, ik duik de auto weer in, lekker rondjes rijden. Hopen dat het verkeer niet te druk is want door die vervroegde avondklok is het verkeer echt ontzettend toegenomen. De enige dag waarop het rustig op de weg is, is zaterdag omdat iedereen de dag dan bij zijn/haar familie doorbrengt.

  • 03 Maart 2021 - 17:56

    Hélène :

    Ha lieverd!
    Heerlijk weer een verhaal van jou!
    Ook al weet ik het meeste wel toch is het leuk om te lezen en zie ik het zo voor me en hoe je erop reageert....
    Ik kijk nu al weer uit naar het volgende verslag

  • 03 Maart 2021 - 17:57

    Hélène :

    Ha lieverd!
    Heerlijk weer een verhaal van jou!
    Ook al weet ik het meeste wel toch is het leuk om te lezen en zie ik het zo voor me en hoe je erop reageert....
    Ik kijk nu al weer uit naar het volgende verslag

  • 03 Maart 2021 - 23:03

    Angelie:

    Hoi Jessie, proficiat met het behalen van je rijbewijs! Wel apart om te lezen dat je met de auto naar je examen rijdt om rijexamen te doen! Fijn dat het met je studie ook goed gaat, knap hoor! Heel veel groetjes van ons allemaal

  • 04 Maart 2021 - 08:40

    Willy:

    Hoi Jessie.Het is weer een fantastisch verhaal geworden Het is weer een hele gewaarwording
    hoe je daar met de mensen om moet gaan.Als je ze je ze beter kent kan daar ook alles een beetje onder de tafel door dan kan daar heel veel goed gemaakt worden.

  • 04 Maart 2021 - 08:40

    Willy:

    Hoi Jessie.Het is weer een fantastisch verhaal geworden Het is weer een hele gewaarwording
    hoe je daar met de mensen om moet gaan.Als je ze je ze beter kent kan daar ook alles een beetje onder de tafel door dan kan daar heel veel goed gemaakt worden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 15 Okt. 2020
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 2464

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2020 - 31 Oktober 2021

Avonturen in Jordanië

Landen bezocht: